Hoe gaat het jullie af, dat instagrammen?
De Instagram-vragenlijst voor Bijzondere Plekjes liep storm!
Meer dan zestig eigenaren van Bijzonder Plekjes vulden de vragenlijst in over Instagram! Samen met Marleen hebben we gekeken naar deze resultaten. ‘We’, dat zijn Marre en Vanessa van de Contentstartersclub. Een nieuw initiatief voor BnB-eigenaren. Maar daarover later meer.
Want op deze pagina vind je de resultaten van de vragenlijst. Veel van jullie worstelen met Instagram als marketingmiddel.
Oh, en vergeet niet dat we ook drie gratis consulten verloten onder de deelnemers – verderop in de tekst onthullen we wie de gelukkige winnaars zijn!
‘Instagram, loopt dat een beetje?’
Hmm, ja, nou… Zo’n 40% van jullie werkt met Instagram, maar doet liever iets anders met hun tijd. ‘Niet mijn hobby’ was het antwoord. Begrijpelijk! Zo’n 20% van jullie vindt zichzelf niet actief genoeg en stelt: ‘Hmm, ik zou eigenlijk wat meer met Insta moeten doen… ‘ Is niemand dan tevreden? Oh zeker wel: 15% vindt dat het goed loopt, ‘als een trein’.
En kost dat jullie nu veel tijd, ‘Insta-en’?
Dat verschilt nogal. Gemiddeld steken jullie 2 tot 4 uur per maand in Instagram. Maar dat is écht een gemiddelde. Er zijn ook Bijzonder Plekje-eigenaren die meer dan 30 uur per maand(!) met dit medium in de weer zijn (‘maar dan scroll ik ook te lang door andere posts’ zette iemand er eerlijk bij).
‘Vinden jullie dat het wat oplevert, dat instagram?’
Doe je het voor je gevoel ergens voor? 15% geeft aan dat het een onmisbaar onderdeel is van hun marketing. De scherpe lezer zal nu denken dat dit dezelfde groep is die zegt dat het loopt als een trein, want dat was ook 15%. Maar dat is niet zo. Van deze groep vindt de helft het ook niet altijd duidelijk hoeveel resultaat direct uit de Instagram marketing voortkomt.
Die groep, die wel effect zien maar het niet altijd voorspelbaar vinden, vormt 25% van alle respondenten. De grootste groep, 30% van de respondenten, heeft geen idee of het wat oplevert. Veel van hen zijn niet erg actief, of naar eigen zeggen niet actief genoeg.
Nog een leuk inzicht: wie vindt dat Insta echt wat oplevert besteedt tussen de 2 en 32 uur per maand aan Instagram. Het is dus niet zo dat meer uur per definitie meer resultaat oplevert. Hoeveel tijd de mensen die tevreden zijn over de opbrengst in Instagram steken verschilt enorm.
‘Waar lopen jullie tegenaan?’
Met stip op 1: Jullie hebben last van gebrek aan inspiratie. Wat moet je nu weer posten? Wat schrijf je op? Wéér een post over vroegboekkorting of het kerstarrangement? Instagram moet gevuld, maar waarmee? Een ruime meerderheid vindt dat een uitdaging.
Daarna volgt een ander punt dat jullie als lastig ervaren -wat ongetwijfeld met het eerste samenhangt- gebrek aan motivatie. Veel van jullie hebben gewoon geen zin. Je kunt je er niet toe zetten en ja, dan is je tijdlijn weer leeg die week want de waan van de dag is er altijd.
Op de derde plek stond de wens om Instagram wat efficiënter en compacter te gebruiken. Kan het niet gewoon één dag per maand en dan alles klaarzetten, zodat je weer verder kan met andere zaken? Komen we allemaal straks op terug.
Ruimte voor groei
Maar liefst 70% wil graag meer leren over Instagram marketing en ermee aan de slag. Tips? Hulp? Ja, zeggen jullie, graag.
Bijzonder Plekje is daarom in gesprek gegaan met ons. We wilden een pilot draaien van een nieuw concept. En dat is voor veel van jullie interessant. Ook hebben we afgesproken in de toekomst vaker wat kennis te delen over het onderwerp, gericht op jullie branche.
De Contentstartersclub
Wij zijn Marre Smit en Vanessa Jorissen. We werkten samen regelmatig aan websites en social media content voor onder andere BnB-houders. En iets viel ons steeds weer op.
Dan hadden we een strategie, mooie vormgeving en planner klaar. Een lijst content-opzetjes en het advies om foto’s te laten nemen, noem het maar op.
En dan liep de Insta-account een paar weken of maanden. Maar dan stagneerde het. Want Instagram consequent vullen als het niet echt je ding is, als je geen inspiratie hebt en eigenlijk 10.000 andere dingen te doen, dat is gewoon… (vul maar in). En het ding is: dat begrijpen we verschrikkelijk goed. Maar we wilden er ook wat op verzinnen.
En zo ontstond deze pilot, die willen we met jullie van Bijzonder Plekje draaien. We noemen het: De Contentstartersclub.
Voor ondernemers die het zelf willen doen, maar gebrek hebben aan inspiratie, handigheid en motivatie.
Het gratis consult: de winnaars!
Marleen had het al aangekondigd: je kon een gratis Instagram consult winnen met ons, de vrouwen van Contentstarters. Omdat er heel veel interesse was hebben we aangeboden niet één, maar drie ondernemers een consult te geven. Want we vinden het ook gewoon heel leuk om met jullie mee te denken.
En…(tromgeroffel)… de winnaars zijn:
- Kippen op Stok
- Boshuis Denne
- Woodview
Gefeliciteerd! Jullie zijn uit de tombola gekomen. Check je inbox voor de e-mail met “hoe-nu-verder”. En als je die niet kan vinden, dan vindt je ons hier.
ContentStarterClub is een initiatief van SmitClub & Vanessa Jorissen Communicatie | KVK 64410471 | BTW NL001636412B69 | Algemene Voorwaarden