Instagram berichten inplannen, hoe doe je dat?
Instagram berichten van tevoren inplannen, doe het!
Social media bijhouden vanuit een marketing oogpunt is wel even wat anders dan leuk scrollen in een verloren half uurtje. Het vereist consistent posten, de kwaliteit van je posts in de gaten houden en interactie met je publiek. En dat alles kost tijd, kostbare tijd. Als je een eigen bedrijf te runnen hebt (en Instagram niet per se je ding is) kun je flink gefrustreerd raken van het gevoel dat je continu te weinig doet aan je Insta marketing. Inplannen geeft lucht: je plant een basis van bijvoorbeeld twee of drie berichten per week in, en de rest is mooi meegenomen. We vertellen je over planningstools en geven je tips in dit artikel.
een planningstool helpt, maar het is niet alles
Instagrammarketing is geen kwestie van je tijdlijn volkwakken en dan doorgaan met je leven. Social media draait op regelmatig posten, maar ook op interactie. Het heet niet voor niets ‘social’. Instagram wil je terugzien, dat vergroot de zichtbaarheid van je posts in de tijdlijnen van je community. Je moet het ook echt zien als een omgeving om je volgers te informeren en te ontmoeten. Dus reageer, stel eens een vraag aan je volgers, reageer op collega’s die posten enzovoorts. Met een planningstool kun je wel meer de tijd en rust voelen om dit allemaal te doen. En als er meer gebeurt op je tijdlijn is het ook leuker om eens door Insta heen te scrollen, of wat extra te doen.
Dus wil je leren over hoe een gratis tool (die we heel oke vinden) en de betaalde tool (Canva Pro, in ons geval) werken in de praktijk?
een planningstool helpt, maar het is niet alles
Planningstools voor Instagram, welke kies je?
Er zijn vele planningshulpmiddelen te krijgen, uiteraard. En de meeste mensen zullen hun keuze baseren op een simpele vraag: kost het geld? Want gratis is fijn. Toch? Ja en nee. Gratis zit vaak vol met verstopte incentives om je toch over te halen om een betaalde versie aan te schaffen. Zoals een maximum aantal berichten per maand. Of allerlei handige extra’tjes niet krijgen (zoals taggen of een video posten). En dan wel de hele tijd herinnerd worden dat je die extra opties dus niet hebt. Maar wel kunt kopen. Wil je kopen? Nou? Nou? Met korting? Alleen deze week? Je snapt al: je moet bij de gratis opties zorgen dat je het kaf van het koren scheidt. Want er zijn prima gratis tools. Zoals Later.com (kijk hier voor een tutorial)
Betaalde Instagram berichtenplanner, welke gebruiken wij?
Zelf zijn we wel fan van Canva (de betaalde Pro-versie). Is het de beste? Is het de mooiste, de makkelijkste? Dat is echt persoonlijke voorkeur. Maar bij Canva heb je het voordeel dat het samengaat met… Canva. En dat is een opmaakprogramma wat het mogelijk maakt je posts gemakkelijk van een huisstijl-element te voorzien. De planningstool is een extra binnen Canva, niet de hoofdmoot. Als je doel is om je social media marketing te professionaliseren kun je dus alles binnen Canva opmaken en vervolgens inplannen. Het is niet al te duur. Net geen 110 euro per jaar. Maar check vooral de website van Canva.
Canva pro uitleg video
Canva Pro is een programma waarmee je vomgeeft. Van flyers tot presentaties, maar ook: social media posts. Met templates, gebaseerd op je huisstijl, maak je snel een reeks foto’s, reels of videos die bij de smoel van je bedrijf passen. Het oogt een stuk professioneler en het wordt gemakkelijker om even een banner over een foto heen te doen (bijvoorbeeld) met ‘Deze week korting!’ of ‘Kom jij deze zomer ons nieuwe zwembad uittesten?’
Later.com uitleg video
Wil je (nog) geen Canva Pro aanschaffen maar wel je posts netjes kunnen inplannen? Later.com is dan een prima oplossing! Je kunt er gewoon één keer gaan zitten en hup – al je content staat klaar voor de komende weken. Wel even opletten: met de gratis versie kun je maar één account per social media platform gebruiken. Dus één Instagram-account, één Facebook-account, enzovoort. Dus run je meer dan 1 insta account, dan is Canva pro zeker de betere optie.
De Contentstarterclub
Nog geen idee waarmee je je Instagram dan moet vullen? Wij zijn Marre Smit en Vanessa Jorissen. We werkten samen regelmatig aan websites en social media content voor onder andere BnB-houders. En iets viel ons steeds weer op.
Ondernemers hadden een strakke huisstijl, een strategie, goede moed… De Insta-account werd opgetuigd en ging vliegend van start. Maar dan stagneerde het. Want Instagram consequent vullen als het niet echt je ding is, als je geen inspiratie hebt en eigenlijk 10.000 andere dingen te doen, dat is gewoon… (vul maar in). En het ding is: dat begrijpen we verschrikkelijk goed. Maar we wilden er ook wat op verzinnen.
En zo ontstond: een abonnement op ideeën voor je tijdlijn. We noemen het: De Contentstarterclub. Nu voor eigenaren van vakantiewoningen en bijzondere plekjes.
Voor ondernemers die het zelf willen doen, maar in veel minder tijd. Met hulp van twee bijzonder handige profs.
ContentStarterClub is een initiatief van SmitClub & Vanessa Jorissen Communicatie | KVK 64410471 | BTW NL001636412B69 | Algemene Voorwaarden